Vakkundigheid en een frisse blik

Passen uw services en leverancierscontracten nog bij uw organisatie die steeds wendbaarder moet zijn? Voegt uw facilitaire afdeling voldoende waarde toe aan het behalen van de doelstellingen van uw organisatie? Vraagt u zich af wat uw interne klanten vinden van uw dienstverlening? 

Met de aanpak van Sinnesera kunnen we samen met u antwoord geven op deze en vele andere vragen die u heeft op het gebied van het “resetten” van uw facilitaire dienstverlening. We combineren onze vakkundigheid en onafhankelijk, frisse blik met de kennis, kunde, informatie en het vakmanschap dat reeds beschikbaar is bij uw mensen. Door een quickscan krijgen we inzicht in waar het grootste verbeterpotentieel zit en selecteren we op basis daarvan een aantal FM Reset modules. Binnen al onze modules combineren we een bewezen gestructureerde aanpak met veel ruimte voor inbreng van uw eigen mensen én de identiteit van uw organisatie.  

Dit alles resulteert in een tastbaar en uitvoerbaar routeplan, dat gedragen wordt door uw mensen en dat leidt naar een facilitaire dienstverlening die past bij uw (toekomstige) ambitie, behoeftes en het DNA van uw organisatie. Uiteraard ondersteunen we u graag ook bij een deel of de gehele implementatie van het plan. 

Onze dienst FM Reset bevat, net als FM Routekaart 2030 en Waardevolle Werkplek 3 Fases, Zoals hieronder ook grafisch weergegeven.

In Fase 1 wordt de inventarisatiefase uitgevoerd waardoor er een beeld ontstaat van de IST- (huidige) en SOLL-situatie (gewenst) en welke modules uit fase 2 gaan bijdragen aan de oplossing.

In Fase 2 worden de geselecteerde modules in de praktijk omgezet. Dit is de zogenaamde uitvoeringsfase. Samen vormen zij het pakket aan oplossingen.

Fase 3 is de implementatiefase waarin alle oplossingen in de praktijk worden omgezet. In de meeste gevallen is het mogelijk om de oplossingen agile en op kleine schaal te testen. Verbeteringen worden daarna breed geïmplementeerd.

Benieuwd hoe de verschillende fases er in detail uitzien, check dan de Sinnesera aanpak of neem vrijblijvend contact met ons op! 

Tip! Kijk ook eens bij de modules van Waardevolle Werkomgeving en FM Routekaart 2030. Deze zijn namelijk naadloos op te nemen in bovenstaande aanpak!

FM RESET Fases

  • Fase 1 Inventarisatie Visie

Vraagt u zich af of de facilitaire dienstverlening nog wel past bij de behoeftes van uw organisatie? Is de huidige visie voor de facilitaire dienstverlening toe aan een update?

Daarom onderzoeken wij eerst de bedrijfsstrategie en bijbehorende kernwaarden. Ook gaan we in gesprek met alle stakeholders om zo een duidelijke IST/SOLL analyse te kunnen maken om samen met u te kunnen bepalen welke modules van fase 2 gaan bijdragen aan de oplossing.


  • Fase 2 Uitwerking

Module 1: Contract analyse

Zijn uw leverancierscontracten nog wel marktconform? Zijn uw leveranciers allemaal nog in staat om uw veranderende dienstverlening te ondersteunen? Zijn uw interne klanten nog tevreden met de geleverde diensten en producten van uw leveranciers? Met de uitvoering van een uitgebreide contract analyse krijgt u meer grip op uw contracten en krijgt u inzage in de toekomstbestendigheid van uw huidige leveranciersbestand.

Module 2: Proces- en systeemanalyse

Leveren uw systemen alle benodigde (stuur)informatie op om uw dienstverlening optimaal te kunnen uitvoeren? Zijn uw processen efficiënter in te richten? Werken uw systemen nog voor u of maken ze juist zaken ingewikkelder? Door het uitvoeren van een analyse op al uw facilitaire processen en systemen wordt er getoetst in hoeverre deze zaken nog aansluiten en bijdragen aan het invullen van de behoeftes en behalen van de ambities van uw de organisatie.

Module 3: Spend analyse

Wie zijn mijn leveranciers en hoeveel kost hun dienstverlening? Met welke leveranciers heb ik een contract afgesloten? En doen mijn leveranciers wel wat we hebben afgesproken? Om uw dienstverlening zo efficiënt mogelijk uit te kunnen voeren is het van belang om uw inkoopuitgaven inzichtelijk te maken middels een spend analyse.

Module 4: Organisatiemodel

Past de huidige organisatiestructuur nog bij de ambities van de afdeling? Is uw facilitaire team in balans? Heeft uw organisatie in- en outsourcing vraagstukken liggen? Vraagt u zich af of uw organisatie nog wel de juiste hoogte voor de knip tussen regie en uitvoering aanhoudt? Met het opstellen van een organisatiemodel worden al deze vragen beantwoord.

Module 5: Compliance en safety

Voldoet uw dienstverlening aan alle wet- en regelgeving? Worden deze zaken voldoende getoetst en vastgelegd zodat u kunt aantonen dat u compliant bent? Het garanderen van een veilige werkomgeving is één van de belangrijkste taken van de facilitaire dienstverlening. Daarom nemen wij in deze module uitgebreid de tijd om de compliance- en safety veiligheidsaspecten van uw organisatie te onderzoeken.

  • Fase 3 Implementatie

Ontvangt u graag wat ondersteuning bij de daadwerkelijke implementatie van FM Reset? Uiteraard voorzien wij ook hierin waarbij wij alle oplossingen in de praktijk omzetten.

Module 6: Pilots

Vindt u het in één keer uitrollen van de FM Reset te risicovol? Dat snappen wij als geen ander. Het plan kan op papier nog zo mooi zijn, de werkelijkheid is altijd grilliger. Daarom bevelen wij altijd aan om op kleine schaal de voorgestelde aanpassingen te testen.

Module 7: Implementatie roadmap

Weet u niet goed hoe of waar te beginnen met de implementatie van een grote verandering? Vreest u voor veel onrust in uw organisatie tijdens deze transitie? Logisch. Daarom helpen wij u graag met het creëren van een duidelijk plan voor de implementatie.