Een actieplan voor de toekomst

Iedere organisatie krijgt er mee te maken: De klimaat- en sociale doelstellingen van 2030. Vaak zijn er op hoofdlijnen al doelen vastgelegd in de bedrijfsstrategie zoals “30% Energie reductie”, “geen voedsel verspilling meer” of een “social return doelstelling van 10% van de besteedde uren”. Maar hoe vertaal je dat nu naar een haalbaar actieplan voor de facilitaire afdeling en alle leveranciers?

Hiervoor heeft Sinnesera “FM Roadmap 2030” ontwikkeld. Met deze aanpak ontwikkelen we samen met u een realistisch en praktisch actieplan. Hierin staan alle verplichte en wenselijke zaken die voor uw facilitaire organisatie de komende jaren van toepassing zijn op het gebied van klimaat en sociale doelstellingen. We hebben daarbij uiteraard oog voor de beschikbare budgetten en stellen samen prioriteiten voor de komende jaren.

Onze dienst FM Routekaart 2030 bevat, net als FM Reset en Waardevolle Werkplek 3 Fases, Zoals hieronder ook grafisch weergegeven.

In Fase 1 wordt de inventarisatiefase uitgevoerd waardoor er een beeld ontstaat van de IST- (huidige) en SOLL-situatie (gewenst) en welke modules uit fase 2 gaan bijdragen aan de oplossing.

In Fase 2 worden de geselecteerde modules in de praktijk omgezet. Dit is de zogenaamde uitvoeringsfase. Samen vormen zij het pakket aan oplossingen.

Fase 3 is de implementatiefase waarin alle oplossingen in de praktijk worden omgezet. In de meeste gevallen is het mogelijk om de oplossingen agile en op kleine schaal te testen. Verbeteringen worden daarna breed geïmplementeerd.

Benieuwd hoe de verschillende fases er in detail uitzien, check dan de Sinnesera aanpak of neem vrijblijvend contact met ons op!

Tip! Kijk ook eens bij de modules van Waardevolle Werkomgeving en FM Reset. Deze zijn namelijk naadloos op te nemen in bovenstaande aanpak!
het team

FM ROUTEKAART 2030 Fases

  • Fase 1 Inventarisatie

Vraagt u zich af of de huidige bedrijfsvisie is op het gebied van duurzaamheid voldoende is om alle doelstellingen te kunnen behalen? Ziet uw organisatie voldoende de urgentie in? Om hierop te kunnen antwoorden onderzoeken wij eerst de bedrijfsstrategie en bijbehorende kernwaarden. Ook gaan we in gesprek met alle stakeholders om zo een duidelijke IST/SOLL analyse te kunnen maken om samen met u te kunnen bepalen welke modules van fase 2 gaan bijdragen aan de oplossing.

  • Fase 2 Uitwerking

Module 1: Mobiliteit

Heeft u enig idee hoeveel kilometers er jaarlijks door leveranciers en medewerkers worden gereden voor uw organisatie? En hoe duurzaam deze kilometers worden afgelegd? Wist u dat mobiliteit een groot deel van de carbon footprint bepaalt voor uw organisatie? Daarom is het van belang om inzage te krijgen in uw huidige mobiliteitsgegevens en een duidelijke visie en strategie te ontwikkelen die passen binnen uw duurzaamheidsambities.

Module 2: Energie verbruik en CO2 uitstoot

Gaat uw bedrijf het redden om eind 2050 CO2 neutraal te zijn? Heeft u onvoldoende inzage in uw huidige uitstoot en energieverbruik om de benodigde stappen te kunnen zetten? Dan is het van belang om meer grip op en informatie te verkrijgen over deze zaken.

Module 3: Certificering

Heeft u een duidelijk beeld bij hoe duurzaam uw dienstverlening is en wilt u dit kunnen aantonen richting klanten, leveranciers en medewerkers? Of voldoet u aan de wettelijke eisen en is hiervoor nog een keuring benodigd? Dan wordt het tijd om na te gaan denken over de mogelijke certificeringen voor uw organisatie.

Module 4: Bewustwording

Beseffen uw medewerkers het belang van duurzaamheid en het verschil dat zij hierin kunnen maken? Voelen zij de urgentie om hiernaar te handelen? Het succesvol verduurzamen van uw bedrijf valt of staat met het gedrag van uw medewerkers. Is het gedrag eenvoudig te veranderen? Dat is het in onze ervaring nooit en juist daarom vinden wij het van belang om de cultuur en het gedrag binnen uw organisatie extra aandacht te geven apart te onderzoeken.

Module 5: Duurzaam inkopen

Passen uw leveranciers nog wel bij uw duurzaamheidsambities? Worden de doelstellingen behaald met de huidige contracten en samenwerkingsovereenkomsten? Het verduurzamen van je bedrijf gaat niet zonder het verduurzamen van je leveranciersbestand en de wijze van inkopen. Daarom nemen we in deze module uitgebreid de tijd om de antwoorden op deze vragen te vinden.

Module 6: Duurzame Soft Services

Voldoet u aan alle wettelijke eisen op het gebied van afvalverwerking, catering en schoonmaak? Zijn al uw soft services leveranciers in staat om mee te bewegen met uw duurzaamheidsambities? Kunt u wel een overzichtelijk tijdspad gebruiken om de verduurzaming in gang te zetten? Dan hebben wij de oplossing voor u in de vorm van uw eigen duurzaamheid roadmap voor uw soft services. Het duurzamer aanbieden van uw services gaat vaak over aanpassingen op heel veel verschillende vlakken binnen uw organisatie. Daarom formuleren wij voor u uw eigen duurzaamheid roadmap met betrekking tot uw Soft Services.

Module 7: Duurzame Hard Services

Voldoet uw pand aan de verplichte energie labels? Weet u of uw vastgoed de mogelijkheden biedt en/of benut voor duurzame energiewinning? Heeft u voldoende inzage om uw pand te verduurzamen maar kunt u wel een overzichtelijk tijdspad gebruiken om de verduurzaming in gang te zetten? Dan wordt het tijd voor het formuleren van uw eigen duurzaamheid roadmap met betrekking tot uw hard services dienstverlening. Het verduurzamen van uw vastgoed vergt vaak grote investeringen en kunnen ingrijpende verbouwingen opleveren. Daarom formuleren wij voor u uw eigen duurzaamheid roadmap met betrekking tot uw hard services dienstverlening.

  • Fase 3 Implementatie

Ontvangt u graag wat ondersteuning bij de daadwerkelijke implementatie van uw FM Routekaart 2030? Uiteraard voorzien wij ook hierin waarbij wij alle oplossingen in de praktijk omzetten.

Module 8: Pilots

Denkt u dat het in één keer uitrollen van een nieuw duurzaamheidsbeleid misschien wat te ambitieus is? Dat snappen wij als geen ander! Het plan kan op papier nog zo mooi zijn, de werkelijkheid is altijd grilliger. Daarom bevelen wij altijd aan om binnen uw huidige pand op kleine schaal de voorgestelde aanpassingen te testen.

Module 9: Implementatie roadmap

Weet u niet goed hoe of waar te beginnen met de implementatie van een grote verandering? Vreest u voor veel onrust in uw organisatie tijdens deze transitie? Logisch. Daarom helpen wij u graag met het creëren van een duidelijk plan voor de implementatie.